Pages

12/24/10

Kontroversi jawapan kuiz bernilai RM2.49 juta



LOS ANGELES – Satu pasangan muda di Amerika Syarikat (AS) kalah dalam kuiz
 Million Dollar Drop sekali gus terlepas untuk memperoleh AS$800,000 (RM2.49 juta) selepas mereka memberikan jawapan yang betul tetapi dianggap salah oleh pihak penganjur, lapor sebuah akhbar semalam.
Dalam kuiz yang disiarkan pada Isnin lalu, Gabe Okoye dan pasangannya, Brittany Mayi memberikan jawatan buku nota Post-It Notes bagi menjawab soalan barangan yang manakah dijual lebih awal di kedai sama ada komputer Macintosh, pemain muzik Sony Walkman atau Post-It Notes.
Mereka kecewa selepas mendapati jawapan Post-It-Notes yang diberikan pasangan tersebut didapati salah dalam kuiz terbitan stesen televisyen Fox itu.
Namun, kontroversi mengenai jawapan itu tercetus apabila pengguna-pengguna forum di Internetmendakwa, pasangan tersebut menjawab dengan tepat dan wang tersebut sepatutnya menjadi milik mereka.
“Sebenarnya, Post-It Notes tidak memasuki pasaran AS sehingga 1980, tetapi ia dijual di empat buah bandar raya untuk menguji pasaran bermula pada 1977,” kata seorang penulis blog, Richard Lawson.
“Justeru, ia mengatasi Sony Walkman yang mula dijual pada 1979,” tambahnya.
Menurut Lawson, soalan yang ditanya itu adalah sama ada ia dijual di kedai dan bukannya dijual di seluruh AS.
Penerbit eksekutif kuiz itu, Jeff Apploff dalam satu kenyataan mempertahankan jawapan yang diberikan pasangan itu tidak betul.
Menurutnya, sampel buku nota Post-It Notes itu diberikan secara percuma pada 1977 dan 1978 dan ia hanya dijual di kedai pada 1980.

PROJEK NUKLEAR MALAYSIA

Tahun 2010 adalah tahun yang mencabar bagi Nuklear Malaysia. Alhamdulillah, dengan kematangannya selama lebih tiga dasawarsa membolehkannya mempu mengharungi cabaran dan menangani perubahan dengan gigih serta berjaya. Sesuai dengan perkembangan dan tuntutan semasa, strategi pelaksanaan dan pelan tindakan telah dirangka agar berupaya menepati sasaran yang ditetapkan. Nuklear Malaysia telah memberikan penekanan bukan sahaja kepada peningkatan keupayaan modal insan malah memastikan setiap aktiviti yang dijalankan adalah selaras dengan kepentingan nasional serta aliran perdana sains dan teknologi negara.
  
Pertukaran nama daripada Institut Penyelidikan Teknologi Nuklear Malaysia (MINT) kepada Agensi Nuklear Malaysia (Nuklear Malaysia) dan perubahan struktur organisasi memungkinkan fokus terhadap fungsi dan aktiviti tumpuan menjadi lebih jelas. Penyusunan ini telah menempatkan aktiviti Nuklear Malaysia ke dalam program penyelidikan dan pembangunan teknologi, sokongan teknikal, pengkomersialan dan perancangan teknologi, dan khidmat pengurusan. Dengan penekanan tersebut, tumpuan aktiviti Nuklear Malaysia akan bersifat lebih terarah dan tersusun, lebih-lebih lagi dengan kecenderungan baru dalam kuasa nuklear sebagai sumber tenaga alternatif negara kita.

Perancangan dan Pembangunan Teknologi 
Tahun 2006 adalah tahun pertama pelaksanaan RMK9 dalam kerangka gagasan misi nasional ke arah mencapai Wawasan 2020. Tahun ini juga adalah permulaan mekanisme projek R&D peringkat nasional yang baru diperkenalkan. Menyedari hakikat potensi sains dan teknologi sebagai agen pertumbuhan ekonomi baru negara dalam menghadapi pasaran kompetitif dan persaingan global, Nuklear Malaysia telah menumpukan R&D kepada enam bidang keutamaan, terdiri daripada bahan termaju, pembuatan termaju, bioteknologi, ICT, sumber alternatif dan teknologi nano. Atas sifatnya yang merentasi pelbagai disiplin, teknologi nuklear menunjukkan kemapuan menyelesaikan masalah teknikal yang timbul. Projek R&D yang dijalankan adalah berpaksikan pacuan pasaran supaya hasilnya akan dapat dimanfaatkan untuk menjana ekonomi dan pulangan melalui kegiatan hiliran. Pelaksanaan projek R&D pula dipantau dan dianalisis secara berkala bagi memastikan projek tersebut berada di landasan yang betul dan sasaran dapat dicapai dalam tempoh yang ditetapkan.

Bagi memantapkan pelaksanaan projek dan mengoptimumkan perkongsian sumber, projek-projek kecil yang telah dikonsolidasikan kepada beberapa projek besar yang bersesuaian untuk mendatangkan impak sosioekonomi yang lebih signifikan. Dalam hal ini, selain menjalankan beberapa projek bersama rakan-rakan penyelidik dalaman secara matriks, kerjasama penyelidikan juga dijalankan dengan organisasi-organisasi luar. Kerjasama penyelidikan telah dipertingkatkan dengan penggiat industri supaya hasil penyelidikan dapat dimanfaatkan secara langsung. Untuk itu, usaha-usaha telah dibuat supaya hasil-hasil penyelidikan dapat dikomersialkan melalui pemindahan dan pelesenan teknologi.
Pengkomersilan Teknologi
Pelbagai usaha telah dilaksanakan untuk mengkomersilkan hasil penyelidikan yang mempunyai potensi pasaran. Inisiatif banyak diambil dengan menumpukan usaha mempromosikan produk dan proses yang terhasil, melalui penyertaan dalam peragaan teknologi dan pameran selain mengenal pasti rakan niaga. Nuklear Malaysia telah turut serta dalam pameran dan pertandingan inovasi, dan peluang ini juga diambil untuk membina jalinan kerja. Dalam hal ini, promosi di kalangan syarikat perusahaan kecil dan sederhana (PKS) telah diberi tumpuan istimewa sesuai dengan hasrat kerajaan untuk mentrasnformasi syarikat PKS kepada perusahaan teknologi yang lebih besar dan mampu berdikari. Beberapa usul kerjasama telah dimeterai bersama PKS terpilih dengan cara membantu mendapatkan sumber biaya bagi menjalankan kegiatan komersil. Usaha membangunkan teknousahawan bukan sahaja dijalankan dalam kalangan syarikat, malah warga kerja Nuklear Malaysia juga turut diberi peluang dan didedahkan dengan aspek-aspek keusahawanan. Rancangan Bicara Eksekutif, misalnya telah diadakan di Nuklear Malaysia dengan menjemput tokoh-tokoh usahawan menyampaikan ceramah sebagai pendedahan terhadap alam niaga dan memupuk minat keusahawanan.

Melalui aktiviti komersialisasi dan pemindahan teknologi, Nuklear Malaysia telah berjaya menjanakan pendapatan sebayak RM12.7 juta, iaitu kira-kira 22.3% daripada sasaran biaya diri.

Sokongan Korporat

Aktiviti korporat dijalankan terutama sebagai suatu sokongan bagi melicinkan perjalanan program R&D Nuklear Malaysia. Kemantapan dan kejayaan projek R&D banyak bergantung kepada aktiviti korporat meliputi pembangunan modal insan, hubungan kerjasama dua hala dan pelbagai hala. Pendekatan ini telah membantu Nuklear Malaysia memperoleh pengetahuan dan teknologi baru, serta membangun kapasiti warga kerja selaras dengan tuntutan prinsip semasa negara.

Usaha-usaha promosi dan penjenamaan semula menjadi agenda penting peningkatan citra organisasi, khususnya dalam menyalurkan maklumat kepada masyarakat lebih-lebih lagi dengan perubahan nama MINT menjadi Nuklear Malaysia. Ceramah, pameran, hubungan media, penerbitan berkala dan lawatan adalah sebahagian daripada wisalah untuk mendekatkan teknologi nuklear dengan orang ramai. Pembangunan modal insan dan pemupukan bakat terus dititikberatkan untuk melahirkan warga kerja bertaraf dunia yang kompetitif, berdaya tahan, kreatif dan inovatif. Sehubungan itu, modul-modul latihan yang komprehensif direka bentuk selain menggalakkan penyertaan dalam latihan formal dan tidak formal, selaras dengan saranan kerajaan tentang menyertai tujuh hari latihan setahun sebagai seorang pekerja. Di samping itu, warga kerja khususnya para penyelidik diberi peluang untuk mendapatkan kelayakan akademik yang lebih tinggi di peringkat pascaijazah melalui projek penyelidikan yang diluluskan oleh Nuklear Malaysia. Kaedah ini mempunyai matlamat tiga penjuru: kemajuan kerjaya, memastikan kejayaan sesuatu projek dan menyumbang kepada peningkatan saintis dan jurutera penyelidik (RSE) dalam nisbah 50 RSE bagi setiap 10,000 tenaga buruh yang dihasratkan kerajaan dalam RMK9.

Ruang terus dibuka bagi mempermudah warga Nuklear Malaysia untuk berkarya bukan sahaja bagi tujuan menyebarkan ilmu dan memperkaya khazanah penerbitan karya saintifik malah sebagai usaha memperkukuh posisi Nuklear Malaysia dalam komuniti saintifik.

Atas kepentingan kualiti dan menyerlahkan keunggulan organisasi, pengurusan kualiti terus diberi perhatian bagimemastikan kemantapan perkhidmatan, kecekapan sistem penyampaian dan ketelusan. Selain mengekalkan pengiktirafan ISO 9001 dan ISO/IEC 17025 bagi perkhidmatan sedia ada, Nuklear Malaysia mula mengorak langkah untuk mendapatkan pengiktirafan sistem kualiti integrasi untuk pengurusan keselamatan dan kesihatan pekerja.

Pengantarabangsaan

Di arena antarabangsa, melalui usaha yang tidak mengenal jemu, Nuklear Malaysia telah berjaya mengembangkan aktiviti khidmat teknikal, perundangan dan latihan dengan menembusi pasaran baru di negara-negara Timur Tengah dan Afrika, beralih daripada pasaran tradisi di negara-negara anggota Asean seperti Brunei Darussalam, Myanmar dan Vietnam. Kemasukan Nuklear Malaysia ke negara-negara tersebut adalah sebagai titik mula untuk menembusi pasaran global yang lebih selaras dengan langkah-langkah mengantarabangsakan Nuklear Malaysia.

Keanggotaan Malaysia dalam IAEA banyak membawa manfaat khususnya kepada Nuklear Malaysia dari aspek pembangunan kepakaran sumber manusia, sehingga tidak sedikit pegawai Nuklear Malaysia telah dilantik sebagai pakar IAEA bagi membangunkan prasarana sinaran dan kemudahan penyelidikan di negara-negara anggota. Atas kepakaran tersebut, di samping sikap profesionalisme dan iltizam yang tinggi, pegawai-pegawai Nuklear Malaysia banyak mengetuai projek kerjasama serantau dan sering dipilih menjadi pegawai penyelia latihan kepada felo IAEA.

Mengapa Yahudi Bijak?

Setelah berada 3 tahun di Israel kerana menjalani housemanship dibeberapa hospital disana, ada beberapa perkara yang menarik dapat saya?perhatikan untuk dijadikan tesis ini, iaitu “Mengapa Yahudi Bijak?”. Memang tidak dapat dinafikan ramai cendikiawan berbangsa Yahudi,?dari segala bidang, Engineering, musik, saintis dan yang paling hebat ialah bidang perniagaan, dimana ia memang paling tersohor.?
Hampir 70% perniagaan di dunia dikuasai oleh kaum Yahudi, dari kosmetik, pakaian, pemakanan, senjata, perhotelan, perfileman diHollywood dan sebagainya.
Ketika tahun kedua, akhir bulan December 1980 dan sedang saya menghitung hari untuk pulang ke California saya terfikir apakah sebab nya kaum Yahudi?begitu pintar? Kenapa tuhan memberi kelebihan kepada mereka? Apakah ini suatu kebetulan? Atau olah manusia sendiri? Adakah bijak boleh dijana??Seperti kilang pengeluaran?
Maka saya pon tergerak membuat tesis untuk Phd saya, disamping kebaikan untuk umat sejagat dan dapat hidup secara harmoni. Untuk pengetahuan anda?tesis yang saya lakukan ini mengambil masa hampir lapan tahun, ini kerana untuk mengumpulkan data-data yang setepat mungkin.
Antara data-data yang saya kumpulkan ialah pemakanan, adat resam, ugama, persiapan awal untuk melahirkan zuriat dan sebagainya dan data data?tadi saya cuba bandingkan dengan bangsa dan kaum kaum lain.
Marilah kita mulakan dengan persiapan awal melahirkan zuriat. Di Israel, setelah mengetahui yang sang ibu sedang mengandung, pertama kali saya?perhatikan ialah, sang ibu akan sering menyanyi dan bermain piano dan si ibu dan bapa akan membeli buku metamatik dan menyelesaikan masalah metamatik?bersama suami, saya sungguh hairan kerana teman saya yang mengandung sering membawa buku metamatik dan bertanya kepada saya beberapa soalan yang beliau?tak dapat menyelesaikanya, oleh kerana saya memang minat tentang metamatik, tentu saja dengan senang saya bantu beliau. Saya bertanya kepada beliau,?adakah ini untuk anak kamu? Beliau menjawab, “ia, ini untuk anak saya yang masih didalam kandungan, saya sedang melatih otak beliau, semuga ia menjadi?genius apabila dewasa kelak” Perkara ini membuat saya tertarik untuk mengikut perkembangan beliau seterusnya. Berbalik kepada metamatik tadi, tanpa?merasa jenoh beliau membuat latihan metamatik sehingga beliau melahirkan anak.
Seperkara lagi yang saya perhatikan ialah pemakanan beliau, sejak awal mengandung beliau gemar sekali memakan kacang badam dan korma bersama susu ,?dan untuk tengah hari makan utama beliau ialah roti dan ikan tanpa kepala bersama salad yang digaul dengan badam dan berbagai jenis kekacang,?menurut beliau daging ikan sungguh baik untuk perkembangan otak dankepala ikan mengandungi kimia yang tidak baik yang dapat merosakkan pengembangan?dan penumbuhan otak anak didalam kandungan. menurut beliau ini adalah adat orang orang yahudi ketika mengandung dan ianya menjadi semacam kewajipan?untuk ibu ibu yang sedang mengandung mengambil pil minyak ikan.
Ketika saya diundang untuk makan malam bersama orang orang Yahudi, perkara pertama yang saya perhatikan ialah menu mereka. Setiap undangan yg sama?perhatikan ialah mereka gemar sekali memakan ikan (hanya isi atau fillet) dan biasanya daging tidak akan ada bersama dimeja jika ada ikan, menurut?mereka, campuran daging dan ikan tak elok dimakan bersama. Salad dan kacang adalah suatu kemestian, terutama badam.
Seperkara yang pelik ialah mereka akan memakan buah buahan dahulu sebelum memakan hidangan utama. Jangan terperanjat jika anda diundang kerumah?Yahudi anda akan dihidangkan buah buahan dahulu. Menurut mereka, dengan memakan hidangan kabohidrat (nasi atau roti) dahulu kemudian buah buahan,?ini akan menyebabkan kita merasa ngantuk dan lemah dan payah untuk memahami pelajaran disekolah.
Di Israel, merokok adalah taboo, apabila anda diundang makan dirumah Yahudi, jangan sekali kali merokok, dan tanpa malu mereka akan menyuruh anda?keluar dari rumah mereka dam merokok diluar rumah mereka. Menurut saintis di Universiti Israel, siasatan menunjukkan nikotin dapat merosakkan sel?utama pada otak manusia dan akan melekat pada genes, ini bermakna keturunan perokok bakal membawa generasi yg cacat otak ( bodoh atau lembab).?Suatu penemuan yg dahsyat ditemui oleh saintis yg mendalami bidang genes dan DNA. Para perokok harap ambil perhatian. (Ironi nya, pemilik pengeluar?rokok terbesar adalah …… tekalah sendiri..!)
Perhatian saya selanjutnya ialah melawati tadika mereka, Pemakanan anak anak tadi cukup dikawal, makanan awal ialah buah buahan bersama kacang badam,?diikuti dengan menelan pil minyak ikan (code oil lever) Didalam pengamatan saya, kanak Yahudi sungguh bijak dan rata rata mereka memahami 3 bahasa?iaitu Hebrew, Arab dan Inggeris dan sedari awal lagi mereka telah dilatih bermain piano dan violin, ini adalah suatu kewajipan. Menurut mereka bermain?musik dan memahami nota notanya dapat meningkatkan lagi IQ kanak kanak dan sudah tentu bakal menjadikan budak itu bijak.Ini menurut saintis Yahudi, gegaran musik dapat stimulate (semacam senaman untuk otak) maka itu terdapat ramai sekali genius musik terdiri dari kaum?Yahudi.
Seterusnya ke darjah 1 hingga 6, anak anak Yahudi akan diajar metamatik berkonsepkan perniagaan dan pelajaran sains amatlah diberi keutamaan.?Di dalam perhatian peribadi saya, perbandingan dengan anak anak di California, ianya jauh berbeza tentang IQ dan boleh saya katakan 6 tahun kebelakang!! !.?Segala pelajaran akan dengan mudah di tangkap oleh anak Yahudi. Selain dari pelajaran tadi sukan juga menjadi kewajipan bagi mereka dan sukan yg diberi?keutamaan ialah memanah, menembak dan berlari, menurut teman saya ini, memanah dan menembak dapat melatih otak mem fokus sesuatu perkara disamping?mempermudahkan persiapan untuk perhidmatan negara.
Selanjutnya pemerhatian saya menuju ke sekolah tinggi (menengah) disini murid murid ditekan dengan pelajaran mata sains dan mereka digalakkan mencipta produk, segala projek mereka walaupon kadangkala kelihatannya lucu dan mengarut, tetap diteliti dengan serius apatah lagi ianya berupa?senjata, perubatan dan engineering, idea itu akan dibawa ke institute tinggi di Politeknik dan Universiti.
Satu lagi yg di beri keutamaan ialah fakulti perniagaan. Saya sungguh terperanjat melihat mereka begitu agresif dan seriusnya mereka tentang?perniagaan. Diakhir tahun diuniversiti, para penuntut dibidang niaga dikehendaki melakukan projek dan memperaktik kanya dan anda hanya akan?lulus jika kumpulan anda(10 pelajar setiap kumpulan) dapat keuntungan sebanyak $US1juta! Anda terperanjat? Itulah kenyataan, dengan rangkaian?seluruh dunia dan ditaja sepenuhnya oleh syarikat milik Yahudi, maka tidak hairanlah mereka dapat menguasai ? perniagaan didunia! Siapakah yg?mencipta design Levis yg terkini? Ianya dicipta di Universiti Israel oleh fakulti bisnes dan fesyen.
Pernahkah anda melihat cara orang Yahudi melakukan ibadah mereka? Salah satu caranya ialah dengan menggoyangkan kepala mereka, menurut mereka?ini dapat mengaktifkan otak mereka dan menambahkan oksijan dikepala, banyak ugama lain di Timur Tengah, seperti Islam juga ada menyuruh umatnya?menunduk atau menggoyangkan kepala, ini guna dapat mensimulasikan otak kita supaya bertambah aktif. Lihat orang orang Jepun, mereka sering menunduk?nundukkan kepala dan ianya sebagai adat. Ramai orang orang Jepun yg pandai? Adakah ianya sebagai kebetulan? Kegemaran mereka ialah sushi (ikan mentah).?Adakah ini kebetulan? Fikirkanlah!
Berpusat di New York, Dewan perniagaan Yahudi bersedia membantu mereka yg berminat untuk melakukan bisnes (sudah tentu untuk Yahudi sahaja)?jika mereka ada idea yg bernas, jawatan kuasa akan memberi pinjaman tanpa faedah dan pentadbir dari jawatan kuasa tadi akan bekerjasama dengan?anda untuk memastikan yg perniagaan mereka menurut landasan yg betul. Maka itu lahirlah Starbuck, Dell comptr, Cocacola, DKNY, Oracle, Perfileman?di Hollywood, Levis, Dunkin Donut dan ada beratus kedai ternama dibawah naungan dewan perniagaan Yahudi di New York. Graduan Yahudi dari fakulti?perubatan New York akan disarankan untuk mendaftar dipersatuan ini dan digalakkan memulakan klinik mereka sendiri dengan bantuan wang tanpa faedah,?barulah saya tahu mengapa hospital di New York dan California sentiasa kekurangan doktor pakar.
Kesimpulanya, pada teori saya, melahirkan anak dan keturunan yg bijak boleh dilaksanakan dan tentunya bukan semalaman, ianya memerlukan masa,?beberapa jenerasi mungkin? Persiapan awal adalah ketika sang ibu mengandung, galakkanlah siibu melakukan latihan metamatik yg mudah tetapi?konsisten disamping mendengar musik klasik. Seterusnya ubahlah cara pemakanan, makanlah makanan yg elok dan berhasiat yg baik untuk otak,?menghayati musik sejak kecil adalah baik sekali untuk penumbuhan otak kanak kanak, dengan bermain piano dan violin sudah tentu dapat melatih?anak anak mencerdaskan otak mereka demikian juga sukan yg memerlukan konsetrasi yg tinggi, seperti memanah, bola keranjang, dart dan menembak.
Merokok menjanjikan jenerasi yg moron (goblok) dan sudah tentu genes bodoh akan mengikut ke jenerasi siperokok. Lawatan saya ke Singapore pada?tahun 2005 amat memeranjatkan sekali, disini perokok seperti dianak tirikan dan begitu susah sekali untuk perokok dan anda tahu berapa harga sekotak?rokok? US$ 7 !!! ini bersamaan perbelanjaan sehari untuk makan anda!! Saya puji sekali sikap pemerintah Singapore dan menkjubkan sekali!!! dan seperti?Israel ianya begitu taboo dan cara pentadbiran dan segipembelajaran mereka hampir serupa dengan Israel, maka itu saya lihat banyak institusi?pelajaran mereka bertaraf dunia walaupon hakikat nya negeri Singapore hanyalah sebuah pulau sebesar Manhattan!!
Anda mungkin muskil, benarkah merokok dapat melahirkan jenerasi goblok, saya telah menemui beberapa bukti menyokong teori ini. Lihat saja?Indonesia, jika anda ke Jakarta, dimana saja anda berada, dari restoran, teater, kebun bunga hingga kemusium hidung anda akan segera terbau?asaprokok! Dan harga rokok? Cuma US$ .70cts !!! dan hasilnya? Dengan penduduknya berjumlah jutaan orang berapa banyak kah universiti terdapat?disana? Hasil apakah yg dapat dibanggakan? Teknologi? Jauh sekali. Adakah mereka dapat berbahasa selain dari bahasa mereka sendiri??
Mengapa mereka begitu sukar sekali menguasai bahasa Inggeris? Ditangga berapakah kedudukan mereka di pertandingan metamatik sedunia??Adakah ini bukan akibat merokok? Anda fikirlah sendiri.
Di tesis saya ini, saya tidak akan menimbulkan soal ugama atau bangsa, adakah Yahudi itu zalim sehingga diusir dari semenjak zaman?Paraoh hingga ke Hitler, bagi saya itu isu politik dan survival, yg ingin saya ketengahkan ialah, mampu kah kita dapat melahirkan generasi yg bijak seperti Yahudi? Jawabanya ialah mungkin dan tidak mustahil dan ianya memerlukan perubahan, dari segi pemakanan dan?cara mendididik anak dan saya kira hanya memerlukan 3 jenerasi sahaja. Ini dapat saya lihat sendiri tentang cucu saya, ini setelah?saya mengajar anak saya melalui program yg telah saya nyatakan diatas tadi, pada umur 9 tahun (cucu saya) dia dapat menulis esay sepanjang?5 mukasurat penuh. Esay nya hanyalah mengenai Mengapa saya gemarkan tomato!?
Selamat sejahtera dan semuga kita dapat melahirkan manusia yg bijak dan bersifat mulia untuk kebaikan manusia sejagat tanpa mengenal batasan bangsa.

12/23/10

Gerakan Nasionalisme Di Malaysia

Walaupun ditentang oleh orang tempatan, British berjaya menjajah Tanah Melayu, Sarawak dan Sabah. Namun, kejayaan ini tidak mematahkan semangat penduduk tempatan untuk terus menentang penjajahan. Secara perlahan orang tempatan bergerak membaiki diri sendiri dalam pendidikan dan ekonomi malalui persatuan negeri dan badan sosial yang ditubuhkan.

Penjajahan British pada tahun 1874 melalui Sir Andrew Clarke telah memperkenalkan sistem politik Barat dan memusnahkan sistem politik tradisional tempatan. British telah meletakkan seorang Residen yang mengambil alih pentadbiran negeri daripada pembesar tempatan. Para pembesar ini diberikan pencen dan tempat mereka digantikan oleh Pegawai British. Bagi orang tempatan perubahan ini mencabar sistem atau amalan tradisi meraka dan juga menjatuhkan maruah mereka. Hal ini telah membangkitkan kebencian penduduk tempatan terhadap British.
Sistem pendidikan Inggeris dan sekolah vernakular Melayu yang diperkenalkan pada akhir abad ke-19, telah melahirkan golongan intelek Melayu yang mampu berfikar tentang kemajuan bangsanya. Mereka menyedari perlunya sumbangan tenaga dan fikiran mereka untuk menyedarkan bangsa Melayu. Meraka telah menggunakan idea baru untuk memajukan diri dan menolak penjajahan British.
Dasar British dalam mentadbir Tanah Melayu telah menggalakkan sesiapa sahaja datang untuk melabur , berniaga, berdagang, bekerja dan menetap di Tanah Melayu. Dengan itu, ramai orang asing telah datang ke Tanah Melayu dan menetap di sini. Kemasukan orang asing yang berterusan telah meningkatkan jumlah imigran di Tanah Melayu dan menimbulkan persaingan kepada penduduk tempatan. Mereka menguasai ekonomi Tanah Melayu dalam bidnag perlombongan bijih timah, perladangan getah dan perniagaan. Orang Melayu pula kekal dengan pertanian padi yang tidak dimajukan oleh British.
British juga telah membuka bandar baru sebagai pusat pentadbirannya sedangkan orang Melayu tetap tinggal di kampung-kampung dengan segala kekurangan. Kemajuan ekonomi seperti perniagaan serta kewujudan prasarana contohnya elektrik, perkhimatan pos, telefon, sekolah, hospital dan lain-lain telah meningkatjan taraf hidup di bandar.
Keadaan ini menjarakkan lagi jurang taraf hidup antara orang tempatan di luar bandar dengan imigran dan penduduk lain di bandar. Ternyata, dasar British telah memundurkan lagi taraf hidup orang Melayu. Hal ini disedari oleh golongan intelek Melayu dan mereka menjadikannya isu gerakan nasionalisme  Melayu.
Pendudukan Jepun juga menjadi pemangkin terhadap gerakan nasionalisme di Tanak Melayu. Pihak Jepun dengan konsep Kawasan Kemakmuran Asia telah menekankan kebebasan negara-negara Asia untuk menentukan kemajuan masing-masing dan meningkatkan persaudaraan di kalangan negara tersebut. Dengan konsep ini Jepun menggalakkan orang tempatan bekerjasama dengannya dan berjanji akam memerdekakan mereka. Bagaimanapun, kesengsaraan hidup akibat kakurangan makanan dan ubat-ubatan serta kekejaman pentadbiran Jepun, menyebabakan sebilangan besar penduduk Tanah Melayu membenci penjajahna sama ada oleh kuasa Barat atau Timur. Bagi mereka semua penjajahan tetap zalim dan menekan kehidupan orang tempatan. Lantaran semangat itu, apabila British memperkenelkan Malayan Union pada tahun 1946, tentangan orang melayu amat jelas. Mereka tidak mahu dijajah oleh sesiapapun.
Penguasaan Parti Komunis Malaya (PKM) selama 14 hari pada tahun 1945 juga telah membangkitkan semangat menentang panjajahan dan memulakan penyebaran ideologi komunis. Dalam tempoh itu, PKM telahmenguasai balai-balai polis dan memerintah dengan kejam. Meraka membunuh dan menangkap sesiapa sahaja yang dianggap sebagai penyokong  Jepun. Gerakan ini telah mencetuskan konflik perkauman. Banyak orang Melayu terbunuh dan rumah mereka dibakar oleh anggota PKM. Serangan mereka telah dibalas oleh orang Melayu di Perak, Johor, Negeri Sembilan dan Pahang.
Kemunculan mesin cetak telah memberikan kesan kepada penyebaran ilmu pengetahuan dan mendorong penentangan terhadap British. Perkara ini berlaku kerana melalui buku, akhbar, majalah, kitab agama dan lain-lain, idea menentang penjajah itu dapat disebarkan.
Gerakan Pan-Islamisme sedunia telah memberikan kesan kepada kesedaran semangat kebangsaain di Tanak Melayu. Gerakan Pan-Islamisme merupakan gerakan intelektual Islam seluruh dunia untuk membangkitkan pemahaman yang lebih progresif terhadap Islam untuk menentang penjajahan Barat ke atas negara-negara Islam. Gerakan ini didokong oleh pelajar Islam dari seluruh dunia. Gerakan reformasi Islam yang dimulakan oleh Syeikh Muhammad Abduh, pensyarah di Universiti al-Azhar, Mesir,telah tersebar luas. Dalam tulisannya, beliau telah memberikan kupasan bahawa Islam adalah cara hidup yang menekan kepentingan dunia dan akhirat di samping mendorong umatnya menuju kejayaan. Tulisan Syeikh Muhammad Abduh ini disebarkan dalam majalah al-manar. Selain itu gerakan Wahabi yang berlaku di Arab Saudi juga mendesak matlamat yang sama. Kesedaran politik yang berlaku di sekitar Asia Tenggara terutama di Indonesia turut mendorong kebangkitan nasionalisme di Tanah Melayu. Indonesia yang amat rapat dengan Tanah Melayu dari segi geografi dan budaya telah mempengaruhi gerakan nasionalisme di Tanah Melayu.
Kesedaran politik dan pendidikan Imdonesia yang lebih matang telah melahirkan ramai golongan intelektual. Antaranya ada yang menjadi penulis besar dan karya mereka telah menjadi bacaan masyarakat di Tanah Melayu, terutamanya yang berpendidikan vernakular Melayu. Idea kebebasan politik dan penentangan terhadap penjajahan dalam tulisan mereka yang terseber luas di sini dapat dihayati oleh masyarakat tempatan. Kemasukan orang Indonesia ke Tanah Melayu memudahkan unsur kegiatan nasionalisme Indonesia di Tanah Melayu.